Mit nyerhetek?

Függetlenül attól, hogy mennyi ideje dohányzunk, a nikotin- és dohánymentességnek számos pozitív hatása van, amelyek túlnyomó részt azonban nem csak az egészségünket érintik, hanem például társas kapcsolatainkat és anyagi helyzetünket is.

A dohányzás feladásának sikeressége szempontjából nagyon fontos, hogy pontosan megfogalmazzuk magunk számára, miért szeretnénk leszokni, mit nyerhetünk mi – és környezetünk – azzal, ha a nemdohányzást választjuk.

Az alábbiakban összegyűjtött előnyök, pozitív hatások ehhez nyújtanak segítséget.

Könnyebbé válik a légzés

A tüdő már az első 24 órában tisztulni kezd, 3 hónap múlva a légzés sokkal könnyebbé válik, csökken a köhögés, zihálás, a tüdőkapacitás pedig 9 hónap alatt 10%-kal javulhat.
Tüdőkapacitásunk az életkor előrehaladásával folyamatosan csökken, de a dohányzás jelentősen felgyorsítja ezt az egyébként természetes tendenciát. S bár a változást 20-30 évesen valószínűleg még akkor sem vesszük észre, ha rendszeresen rágyújtunk, a későbbiekben a megfelelő tüdőkapacitás az aktív, teljes élet; illetve a lépcsőmászás, vagy sétálás közbeni zihálás közötti különbséget jelentheti.

Több lesz az energiánk

A vérkeringés már az első 20 percben javul, 8 óra múlva normalizálódik az oxigénszint és csökkenni kezd a szívinfarktus kockázata. Pár hét múlva azt tapasztaljuk, hogy a séta, sőt a futás is sokkal könnyebben megy, és az életkedvünk is jobb lesz. Kevésbé leszünk fáradtak, és a fejünk is ritkábban fáj majd, emellett az immunrendszerünk is ellenállóbbá válik az olyan betegségekkel szemben, mint például a megfázás vagy az influenza.

Kevésbé leszünk stresszesek

Az, hogy a cigaretta csökkenti a stresszt egy tévhit. A nikotinnak valójában egyfajta stimuláló hatása van, megnöveli a vérnyomást, emeli a pulzust, és összeszűkíti az ereket. A rágyújtásból következő nyugtató hatás abból ered, hogy megszünteti a csökkenő nikotinszinttel együtt járó kellemetlen tüneteket. A tudományos vizsgálatok szerint a stresszszintünk alacsonyabb lesz, miután feladtuk a dohányzást, emellett csökken a szorongásszintünk is, és jobban alszunk éjszaka.
A magzatként vagy serdülőkorban a környezet vagy saját magunk dohányzásából elszenvedett nikotinbevitel megnöveli a később jelentkező szorongásos kórképek és a pánikbetegség megnyilvánulását.

Szexuális életünk is jobb lesz

A jobb vérkeringésnek köszönhetően a férfiak erekciója és annak erőssége is javul, a nők pedig a fokozott érzékenység miatt könnyebben hangulatba jönnek és érik el az orgazmust.
Emellett a tudományos kutatások azt is alátámasztják, hogy azok, akik nem dohányoznak, 3-szor vonzóbbak a potenciális partnerek szemében.

Nő a fogantatás esélye

Amennyiben még gyermekvállalás előtt állunk, bármelyik fél dohányzása csökkentheti annak esélyét, hogy a kisbaba megfoganjon. A dohányzásmentes élet pozitívan befolyásolja a nők méhnyálkahártyájának működését és a férfiak spermájának minőségét is javítja.
Emellett lombik programban résztvevők esetében nő a fogantatás esélye, illetve csökken a vetélés, valamint a kis súlyú babák születésének kockázata. Összességében sokkal jobbak az esélyei annak, hogy egészséges kisbabánk szülessen.

Javul az ízlelésünk és a szaglásunk

A sok toxikus kémiai anyagtól, ami a cigarettázással a szervezetünkbe jutott, az ízlelőbimbóink és az orrunk teljesen elérzéketlenedtek. A dohányzás feladása után már 24 órával észrevehetően javul az ízlelésünk és a szaglásunk. Egyszer csak azt fogjuk tapasztalni, hogy az ételnek más íze és illata van, mint korábban.

Megfiatalodunk

Az oxigénellátás növekedésének köszönhetően arcszínünk javul és sokkal egészségesebben fogunk kinézni. Sőt, a dohányzás feladása következtében az arcunk öregedése is lassul és később alakulnak ki ráncok.
Az arcbőr mellett a haj is egészségesebb, fényesebb lesz, a jobb vérkeringés következtében a hajhagymák tápanyagellátása javul, a hajhullás, őszülés pedig csökken.

Fogaink fehérebbek leheletünk pedig frissebb lesz

A leszokás következtében fogaink fehérebbek a leheletünk pedig frissebb lesz, 3 hónap elteltével az íny megbetegedései, illetve a fogak idő előtti elvesztésének kockázata is jelentősen csökken.

Tovább élhetünk

A hosszú távon dohányzók mintegy fele korábban veszíti el életét olyan betegségek következtében, mint a szív-érrendszeri betegségek vagy a tüdőrák. Ha azonban feladjuk a dohányzást, a szívroham kockázata már egy év múlva a felére csökken, akárcsak 10 év elteltével a tüdőrák, valamint a szájüregi, a nyelőcső, húgyhólyag, a méhnyak és a hasnyálmirigy daganatok kockázata. 15 év elteltével pedig nincs különbség a koszorúér betegség előfordulásának kockázatában a nemdohányzókhoz képest.
Mindezek mellett érdemes minél előbb letenni a cigarettát: ha 30 évesen adjuk fel a dohányzást, 10 évvel, ha mindezt 60 évesen tesszük, akkor 3 évvel hosszabbíthatjuk meg életünket.

Pénzt spórolhatunk

A cigaretta elég sok pénzbe kerül, és ez a jövőben még inkább így lesz. A dohánytermékek adója tovább növekedik majd, ezzel ösztönözve minél többeket a leszokásra.
Napi egy doboz cigaretta elszívása esetén a dohányzás feladásával közel 60 ezer forintot is spórolhatunk havonta.
Egy az egész országra kiterjedő 2019-es kutatás szerint hazánkban a dohányzást abbahagyó személyek egynegyede (25%-a) az ár miatt döntött úgy, hogy leteszi a cigarettát.

Produktívabbak lehetünk

Nem fogjuk folyton megszakítani a tevékenységeinket, a munkánkat, vagy kifogásokat keresni azért, hogy rágyújtsunk, így a produktivitásunk is nőni fog. Visszanyerhetjük azokat az értékes pillanatokat, amiket eddig káros szenvedélyünknek szenteltünk.

Büszkék lehetünk magunkra

A sikeres leszokás nyomán növekedni fog a tekintélyünk mind a családban, mind pedig a barátaink körében. Emellett nemcsak megóvjuk környezetünk, családunk, gyermekeink egészségét a passzív dohányzás káros hatásaitól, hanem példaképként is szolgálthatunk számukra.

Megszabadulunk egy függőségtől

A dohányzás egy rossz szenvedély, amely egész életünket irányítja, a leszokás által újra magunkhoz ragadhatjuk a kontrollt.